Leders oppgaver
Leder skal/har:
-
Det overordna ansvar for klubben
-
Organisatorisk
-
Økonomisk
-
Idrettspolitisk
-
Lede sponsorgruppa
-
-
Delegere oppgaver og ansvar
-
Følge opp prosesser i klubben
-
Iverksette tiltak ved krisesituasjoner
-
Være støttespiller for klubbens ulike avdelinger
-
Markedsansvar
-
Innkalle og lede styremøter
-
Leder har ansvar for å forhandle fram treningstimer i haller/gymsaler. Fordeling gjøres i samarbeid med leder for Yngres avdeling og leder av Sportslig utvalg
-
Overordnet ansvar for avvikling av årsmøte
Nestleders oppgaver
Nestleder skal:
-
Overta leders ansvar og oppgaver for klubben i leders fravær
-
Delta på styremøter og lede disse i leders fravær
-
Ansvar for organisere dugnad: Salg av julestjerner
-
Ansvar for koordinering av dugnadsvirksomhet mot lagenes dugnadsansvarlige
-
Ansvar for støtteordninger fra NIF og andre virksomheter der det er mulig å søke støtte.
-
Ansvar for klubbens utstyr og materiell til sportsaktiviteter (baller, ballkurver, ballnett, drakter, treningsutstyr, nett, antenner, poengtavler o.l)
-
Politiattester sammen med sekretær
-
Overordnet ansvar for leder-, trener- og dommerutdanning sammen med Yngres avdeling og Sportslig utvalg
-
Ansvar for oppfølging av medlemslister – klubbadmin og min idrett
-
Andre oppgaver i samråd med leder
Sekretærens oppgaver
Sekretæren skal:
-
Innhente politiattester for alle som står i et tillits- eller ansvarsforhold til mindreårige og/eller mennesker med utviklingshemming
-
Distribuere innkommende post til klubben via tilgjengelige kanaler
-
Delta på styremøter, skrive referat fra møtene og lagre de elektronisk etter avtale
-
Innhente oppdaterte medlemslister fra lagene og ajourføre via KlubbAdmin. Her vil sekretær kunne innhente nødvendig støtte hos styret for øvrig
-
Foreta idrettsregistreringen for hele klubben, og melde inn tall på all aktivitet klubben forestår
Kasserers oppgave
Kasserer skal:
-
Delta på styremøter og gi en økonomisk status.
-
Ansvar for henting av post i postboks (tilsyn en gang i uka)
-
Fullmakt til å opprette og avslutte konti. Kopi må alltid sendes regnskapskontor
-
Legge inn fakturaer til betaling
-
Kontering
-
Alle bilag må påføres kontostreng
-
Innbetalte faktura som gjelder dugnader/sponsor overføres til lagene det gjelder
-
Fordeler evt. fellesutgifter på de enkelte lag/grupper
-
Fordele grasrotandel, sponsor og øvrige tilskudd på riktig avdeling ut fra hva som er vedtatt i budsjettet.
-
-
Fakturering
-
Fakturering kunder. Gjelder sponsorstøtte og dugnader.
-
Fakturerer medlemskontingent og følger opp/purrer de som ikke betaler
-
Følge opp at tilskudd og økonomiske gaver blir innbetalt
-
Registrere/søke momskompensasjon
-
-
Sørge for at spillere har gjort opp sine forpliktelser før evt. overgang til annen klubb, eller når de slutter.
Yngres avdeling
-
Yngres avdeling har ansvar for planlegging og gjennomføring av all aktivitet rettet mot barn og ungdom (mini, junior og 2.div).
-
Yngres avdeling skal bestå av 3-5 medlemmer
-
Gruppa skal ha en leder, en økonomiansvarlig og 1-3 medlemmer
-
Leder er valgt styremedlem og representerer yngres avdeling i hovedstyret.
-
Yngres avdeling har egen økonomiansvarlig som samarbeider med kasserer.
-
Overordnet ansvar for påmelding til turneringer/seriespill (mini, ungdom og 2.div), herunder organisering av reise (bestilling av buss).
-
Arrangere mini- og ungdomsturneringer og kamper i 2.div
-
Har ansvar for at alle lag har trener/trenere, lagleder og foreldrekontakt
-
Ansvar for oppstart av nye treningsgrupper
-
Ansvar for organisering av deltakelse på NNM og evt NM
-
Ansvar for informasjon til nye spillere (foreldre). Mål, visjon, holdninger og verdier samt forventninger og forutsetninger som er gjeldende til foresatte.
-
Ansvar for organisere klubbdugnader for lagene tilknyttet Yngres avdeling:
-
Julestjernesalg
-
Større arrangement (konserter, utstillinger, MSN o.l)
-
Leder yngres avdeling
-
Leder er valgt styremedlem og representerer Yngres avdeling i hovedstyret
-
Leder har ansvar for å sikre planlegging og gjennomføring av all aktivitet rettet mot barn og ungdom (mini, junior og 2.div)
-
Leder rapporterer til hovedstyret på hvert styremøte
Sportslig utvalg
-
Sportslig utvalg skal bestå av 3-5 medlemmer.
-
Sportslig utvalg har ansvaret for planlegging og drift av våre elite- og rekrutteringslag på dame- og herresida.
-
Gruppa skal ha en leder og en økonomiansvarlig samt 1-3 medlemmer.
-
Gruppa skal planlegge og koordinere alle reiser til bortekamper og turneringer
-
Arrangere sportsligsosiale samlinger for hele klubben (september, desember og juni)
-
Gruppa har ansvar for samarbeidet med NTG. Leder er i førersetet for arbeidet
-
Gruppa skal få oversikt over spillerstaller på elite- og 1. div. og ha en dialog med trenere/NTG om strategi med tanke
på utvikling av spesielt yngre spillere.
-
Ansvar for organisering dugnader for Elite/1.div
-
Inntektsbringende dugnader
-
Organisere oppgaver knyttet til mini- og juniorturnering
-
-
Ansvar for at lagene i Elite og 1.div har trener/trenere, lagleder, dugnadsansvarlig, SoMe-ansvarlig
-
Arrangere allmøte for alle spillerne i Elite/1.div.
-
Gruppa kan knytte til seg personer som ønsker å kunne gjøre spesielle jobber (uten at de direkte er medlemmer av sportslig utvalg)
Leder sportslig utvalg
-
Leder er valgt styremedlem og representerer elite/1.div i hovedstyret
-
Leder har ansvar for å sikre organisering og gjennomføring av all aktivitet knyttet til elite- og 1. divisjon
-
Leder har sammen med klubbleder ansvaret for kommunikasjon med media
-
Leder følger opp utstyrsavtaler for lagene, og har ansvar for at drakter og treningstøy blir levert iht. avtale
-
Leder har ansvar for å følge opp at lagenes sponsorer blir plassert riktig på drakter, shorts og overtrekksdresser
-
Leder følger opp trenerne på elite- og 1. div. og har ansvar for å få på plass kontrakter iht vedtatt
budsjett/evt i samråd med hovedstyre
-
Leder har ansvaret for oppfølging og videreutvikling av samarbeidet med NTG
-
Leder rapporterer til hovedstyret på hvert styremøte
Arrangementsgruppa
-
Arrangementsgruppa skal bestå av 3-5 medlemmer
-
Gruppa skal ha en leder, og 2-4 medlemmer.
-
Leder er valgt styremedlem og representerer arrangementsgruppa i hovedstyret.
-
Gruppa skal planlegge alle terminfestede arrangement knyttet til aktivitet i yngres avdeling og 1. div/elite.
-
Med planlegging menes å sette opp dugnadslister samt sørge for at det er en «arbeidsleder» ved hvert arrangement.
-
Kiosksalg og evt. billettsalg er basisaktivtiteter på alle arrangement
-
-
Gruppa utfordres til å komme med forslag til nye aktiviteter ved arrangementene – aktiviteter som både skal gjøre arrangementene bedre og mer inntektsbringende.
-
Gruppa har ansvar for utforming av arena til elite- og 1. div. Dette inkluderer plassering og utforming av stadionreklame.
Leder arrangementsgruppe
-
Leder er valgt styremedlem og representerer arrangementsgruppa i hovedstyret
-
Leder av arrangementsgruppa har ansvar for å sikre planlegging og gjennomføring av alle terminfestede arrangement i klubben
-
Leder rapporterer til hovedstyret på hvert styremøte
-
NB! Spesielle arrangement som f.eks NM 15/17/19 vil ikke være leders hovedansvar. Ved slike arrangement nedsettes det egne arrangementskomiteer