Oppgaver og arbeidsdeling
Leders oppgaver
Leder skal/har:
Det overordna ansvar for klubben
Organisatorisk
Økonomisk
Idrettspolitisk
Lede sponsorgruppa
Delegere oppgaver og ansvar
Følge opp prosesser i klubben
Iverksette tiltak ved krisesituasjoner
Være støttespiller for klubbens ulike avdelinger
Markedsansvar
Innkalle og lede styremøter
Leder har ansvar for å forhandle fram treningstimer i haller/gymsaler. Fordeling gjøres i samarbeid med leder for Yngres avdeling og leder av Sportslig utvalg
Overordnet ansvar for avvikling av årsmøte
Nestleders oppgaver
Nestleder skal:
Overta leders ansvar og oppgaver for klubben i leders fravær
Delta på styremøter og lede disse i leders fravær
Ansvar for organisere dugnad: Salg av julestjerner
Ansvar for koordinering av dugnadsvirksomhet mot lagenes dugnadsansvarlige
Ansvar for støtteordninger fra NIF og andre virksomheter der det er mulig å søke støtte.
Ansvar for klubbens utstyr og materiell til sportsaktiviteter (baller, ballkurver, ballnett, drakter, treningsutstyr, nett, antenner, poengtavler o.l)
Politiattester sammen med sekretær
Overordnet ansvar for leder-, trener- og dommerutdanning sammen med Yngres avdeling og Sportslig utvalg
Ansvar for oppfølging av medlemslister – klubbadmin og min idrett
Andre oppgaver i samråd med leder
Sekretærens oppgaver
Sekretæren skal:
Innhente politiattester for alle som står i et tillits- eller ansvarsforhold til mindreårige og/eller mennesker med utviklingshemming
Distribuere innkommende post til klubben via tilgjengelige kanaler
Delta på styremøter, skrive referat fra møtene og lagre de elektronisk etter avtale
Innhente oppdaterte medlemslister fra lagene og ajourføre via KlubbAdmin. Her vil sekretær kunne innhente nødvendig støtte hos styret for øvrig
Foreta idrettsregistreringen for hele klubben, og melde inn tall på all aktivitet klubben forestår
Kasserers oppgave
Kasserer skal:
Delta på styremøter og gi en økonomisk status.
Ansvar for henting av post i postboks (tilsyn en gang i uka)
Fullmakt til å opprette og avslutte konti. Kopi må alltid sendes regnskapskontor
Legge inn fakturaer til betaling
Kontering
Alle bilag må påføres kontostreng
Innbetalte faktura som gjelder dugnader/sponsor overføres til lagene det gjelder
Fordeler evt. fellesutgifter på de enkelte lag/grupper
Fordele grasrotandel, sponsor og øvrige tilskudd på riktig avdeling ut fra hva som er vedtatt i budsjettet.
Fakturering
Fakturering kunder. Gjelder sponsorstøtte og dugnader.
Fakturerer medlemskontingent og følger opp/purrer de som ikke betaler
Følge opp at tilskudd og økonomiske gaver blir innbetalt
Registrere/søke momskompensasjon
Sørge for at spillere har gjort opp sine forpliktelser før evt. overgang til annen klubb, eller når de slutter.
Yngres avdeling
Yngres avdeling har ansvar for planlegging og gjennomføring av all aktivitet rettet mot barn og ungdom (mini, junior og 2.div).
Yngres avdeling skal bestå av 3-5 medlemmer
Gruppa skal ha en leder, en økonomiansvarlig og 1-3 medlemmer
Leder er valgt styremedlem og representerer yngres avdeling i hovedstyret.
Yngres avdeling har egen økonomiansvarlig som samarbeider med kasserer.
Overordnet ansvar for påmelding til turneringer/seriespill (mini, ungdom og 2.div), herunder organisering av reise (bestilling av buss).
Arrangere mini- og ungdomsturneringer og kamper i 2.div
Har ansvar for at alle lag har trener/trenere, lagleder og foreldrekontakt
Ansvar for oppstart av nye treningsgrupper
Ansvar for organisering av deltakelse på NNM og evt NM
Ansvar for informasjon til nye spillere (foreldre). Mål, visjon, holdninger og verdier samt forventninger og forutsetninger som er gjeldende til foresatte.
Ansvar for organisere klubbdugnader for lagene tilknyttet Yngres avdeling:
Julestjernesalg
Større arrangement (konserter, utstillinger, MSN o.l)
Leder yngres avdeling
Leder er valgt styremedlem og representerer Yngres avdeling i hovedstyret
Leder har ansvar for å sikre planlegging og gjennomføring av all aktivitet rettet mot barn og ungdom (mini, junior og 2.div)
Leder rapporterer til hovedstyret på hvert styremøte
Headline
Sportslig utvalg skal bestå av 3-5 medlemmer.
Sportslig utvalg har ansvaret for planlegging og drift av våre elite- og rekrutteringslag på dame- og herresida.
Gruppa skal ha en leder og en økonomiansvarlig samt 1-3 medlemmer.
Gruppa skal planlegge og koordinere alle reiser til bortekamper og turneringer
Arrangere sportsligsosiale samlinger for hele klubben (september, desember og juni)
Gruppa har ansvar for samarbeidet med NTG. Leder er i førersetet for arbeidet
Gruppa skal få oversikt over spillerstaller på elite- og 1. div. og ha en dialog med trenere/NTG om strategi med tanke
på utvikling av spesielt yngre spillere.
Ansvar for organisering dugnader for Elite/1.div
Inntektsbringende dugnader
Organisere oppgaver knyttet til mini- og juniorturnering
Ansvar for at lagene i Elite og 1.div har trener/trenere, lagleder, dugnadsansvarlig, SoMe-ansvarlig
Arrangere allmøte for alle spillerne i Elite/1.div.
Gruppa kan knytte til seg personer som ønsker å kunne gjøre spesielle jobber (uten at de direkte er medlemmer av sportslig utvalg)
Leder sportslig utvalg
Leder er valgt styremedlem og representerer elite/1.div i hovedstyret
Leder har ansvar for å sikre organisering og gjennomføring av all aktivitet knyttet til elite- og 1. divisjon
Leder har sammen med klubbleder ansvaret for kommunikasjon med media
Leder følger opp utstyrsavtaler for lagene, og har ansvar for at drakter og treningstøy blir levert iht. avtale
Leder har ansvar for å følge opp at lagenes sponsorer blir plassert riktig på drakter, shorts og overtrekksdresser
Leder følger opp trenerne på elite- og 1. div. og har ansvar for å få på plass kontrakter iht vedtatt
budsjett/evt i samråd med hovedstyre
Leder har ansvaret for oppfølging og videreutvikling av samarbeidet med NTG
Leder rapporterer til hovedstyret på hvert styremøte
Arrangementsgruppa
Arrangementsgruppa skal bestå av 3-5 medlemmer
Gruppa skal ha en leder, og 2-4 medlemmer.
Leder er valgt styremedlem og representerer arrangementsgruppa i hovedstyret.
Gruppa skal planlegge alle terminfestede arrangement knyttet til aktivitet i yngres avdeling og 1. div/elite.
Med planlegging menes å sette opp dugnadslister samt sørge for at det er en «arbeidsleder» ved hvert arrangement.
Kiosksalg og evt. billettsalg er basisaktivtiteter på alle arrangement
Gruppa utfordres til å komme med forslag til nye aktiviteter ved arrangementene – aktiviteter som både skal gjøre arrangementene bedre og mer inntektsbringende.
Gruppa har ansvar for utforming av arena til elite- og 1. div. Dette inkluderer plassering og utforming av stadionreklame.
Leder arrangementsgruppe
Leder er valgt styremedlem og representerer arrangementsgruppa i hovedstyret
Leder av arrangementsgruppa har ansvar for å sikre planlegging og gjennomføring av alle terminfestede arrangement i klubben
Leder rapporterer til hovedstyret på hvert styremøte
NB! Spesielle arrangement som f.eks NM 15/17/19 vil ikke være leders hovedansvar. Ved slike arrangement nedsettes det egne arrangementskomiteer